fredag 16 januari 2009

Nalle-kompis



Åh, vet ni?!

På min systerson O:s dagis så har de en rätt så stor nalle som heter Teddy. Varje helg får den följa med ett barn hem och de får visa honom var de bor och vad de gör hemma. Det är visst en del i ett "vara-kompis"-projekt som de har och O tar det hela på största möjliga allvar. Igår när de var och handlade så satt Teddy tillsammans med honom i kundvagnen och vid kvällsmaten var stolen bredvid O reserverad. Och när syrran bäddade iordning en madrass på golvet åt Teddy så erbjöd O honom hans säng istället. Ikväll är O med sin pappa och sin lillebror hemma hos några vänner till familjen och Teddy är med även där.

I instruktionerna för helgen ingår att de skall fota lite med en medskickad kamera och skriva lite dagbok i en anteckningsbok och på samlingen efter helgen går de då igenom alltsammans och en fröken "hjälper" barnet att berätta vad de har gjort.

Visst är det ett helt underbart upplägg?

Hans gamla moster fick minsann tårar i ögonen när mamman berättade om O:s totala engagemang! Visst är han söt?!

Nu är det dags för "Let´s Dance".

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket rart.
(Det övar även ansvar)
Har du stött på Trulle någongång?

Som svar på sjukhusbesöket:
Jag kan lova dig att det var en orolig mamma som min dotter hade igår.
Usch.
Nu är det "bara" resten kvar: Flickan måste ju få må bra!


Som svar på mitt arbete:
Jag var så orolig över hur den här terminen skulle se ut med timmar osv men det verkar som jag oroat mig i onödan. Skönt. *lite stolt*

Mamma J sa...

Ja, så klart :). Ansvar - det har han ju verkligen tagit - ansvaret för att se till att Teddy har det bra hos honom och får vara med o s v. Otroligt bra upplägg tycker jag!

Ja, jag håller tummarna för att din dotter snart mår bättre, det låter inget vidare det där alls!

Linnea sa...

Det känns som att man skulle kunna kalla Teddy för ett värd-djur ur flera bemärkelser kanske..... ;-)

Anonym sa...

Men vilken bra och givande grej, underbart! Och vilken gullig O som tar det på allvar, Kan ju iofs inte bli annat än bra med de gener han har i sig! :) Kram!

Ango sa...

Paulina hade sånt projekt när hon gick i f-klass. De hade Trulle (som Angie nämner) och med honom följde en dagbok. Trulle fick följa med barnet hem torsdagseftermiddagen och komma tillbaka på måndagsmorgonen. I boken skulle man skriva vad Trulle hade fått göra under helgen.
På måndagen under samlingen fick barnet berätta vad de gjort, som en övning i att tala inför andra också.
Simones klass har inget sånt, så Trulle verkar ha gått i graven (?).

Kul att O var så generös mot Teddy, men det är klart att gästerna ska ha det bästa ;).

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Trulle har jag inte hört talas om faktiskt. Är det ett "vedertaget koncept" alltså?