onsdag 28 januari 2009

Klassresor och matsäck

Jag har följt debatten först om huruvida det är betungande eller ej att ordna matsäck till sina barn var och varannan dag - ekonomiskt eller praktiskt eller bådeoch.

Nu har det också tillkommit en annan debatt på samma linje - klassresans vara eller icke vara i detta blogginlägg tillika denna artikel

Båda har ju sin botten i att "skolan inte får kosta något". Och jag är väldigt kluven i vad jag tycker i frågan/frågorna måste jag säga.

Jag retade mig till att börja med på Fotbollsfruns raljerande (som replik på denna artikel) över att en "svennebananmatsäck" inte kostar mer än en tia. Nåja, några mackor i en plastlåda och en sirapsflaska med saft, så ser sällan en matsäck ut idag faktiskt. I näringslärans tidevarv - vem tror att ett växande barn klarar sig på ett par mackor och en flaska saft som enda näringskälla en hel dag? Nej, det skall vara pastasallad och mackor, frukt och kanske något litet kex. Förutom då varm choklad och någon festis kanske. Nu drar jag det nog lite till sin spets - men jag blir lite trött när folk skriver krönikor om saker de faktiskt inte har någon som helst koll på. Dessutom strör det bara salt i såren på den som kanske har svårt att få det att gå ihop ekonomiskt. Skammen blir liksom större om det blir en vedertagen sanning att man är en stor fet loser om man inte ens lyckas få till detta. Nej, istället för att låta barnet skämmas över ett par mackor och en flaska saft, så kanske man låter barnet stanna hemma den där dagen istället.

På samma gång så förstår jag ändå det hon vill ha sagt: Vem var det som trodde att barn skulle vara gratis?! Visst, för de flesta av oss var de "gratis" att få. Men, sedan?!

Jag är ju en sådan som har lite svårt för när folk inte tar sitt eget ansvar - att man hela tiden ropar på "Storebror"...

Skolan får inte kosta något! Skolan får inte kosta något!

Jag undrar om det någonstans i den texten står att det inte får kosta vare sig pengar eller engagemang av föräldrarna. Att man som förälder har rätt att lämna in sina barn mellan det och det klockslaget under si och så många år och sedan aldrig behöva bry sig?! För fy 17 om jag får underlätta så att barnen kan baka så att klassen kan samla pengar till en klassresa - hemma i mitt kök, med mina ingredienser och min elräkning!! Och herregud om jag måste gå på ett evenemang och betala igen för det jag redan köpt in ingredienserna till!

Skolan får inte kosta något! Skolan får inte kosta något!

Visst, varför skall man alls försöka sätta guldkant på tillvaron för sina barn? Skolan är ju ett lärosäte där de skall få utbildning. Det får väl räcka med det. Även om en lägerskola till Almo utanför Siljansnäs eller en tripp till Göteborg med inkvartering på golvet i en judohall - ger minnen för livet på en helt annan nivå. Nej, det är ju faktiskt inte strikt nödvändigt. Så, då får det vara då? Eller?

Samtidigt måste det finnas grader i helvetet, om ni ursäktar språket. De får väl åka dit som pengarna räcker - att föräldrarna i slutänden skjuter till för att pengarna inte räckte till Paris utan bara till Skövde - det däremot är helt fel, tycker jag.

Men, att som förälder engagera sig så pass att man hjälper barnen på traven med insamlingen genom att plocka fram mjölet när det skall bakas och betala för bullen på föräldramötet sedan, ser jag som något helt naturligt och som jag anser att det ingår i paketet att ha barn.

Barn är varken särskilt vuxna sådana här uppgifter på egen hand och inte heller är de gratis. Det är vår förbannade plikt att låta dem göra detta också - under rimliga former. Tycker jag.

Puh! Det blev långt. Tack för att du orkade ända ner hit. Nu skall jag och Morrie (JA - boken kom idag! Tack Ango!) gå och lägga oss. Sen kväll igår => tidig morgon imorse = tidig kväll ikväll. Godnatt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag upplever inte att det är särskilt dyrt att ha barnen i skolan. Varje familj lägger 100 kronor per termin till klasskassan och jag upplever att skolan gör väldigt mycket för de pengarna -de åker iväg på än det ena, än det andra titt som tätt. Sedan har det väl kostat entréavgift om barnen t.ex har haft en cirkusföreställning som de visar för föräldrarna, men det handlar om 10-20 kronor. När det är drop-in-fika så får man betala för fikat, men det är heller inte mer än 10-20 kronor och det kan ju vem som helst avvara?

När det sedan gäller matsäck så anser jag inte att det är "betungande" -det är väl självklart att barnen ska ha en ordentlig matsäck om de ska på utflykt!

Ango sa...

Jag håller med dig! Jag blir så trött på allt "skolan ska vara gratis"-kommenterande till precis allt. Skolan ÄR gratis! Vi betalar inga terminsavgifter eller lärobokskostnader.
Det finns folk som tycker det är hemskt att föräldrar går ut och shoppar pennor och sudd med sina barn...skolan ska ju vara GRATIS *suck*. Om nu mina barn VILL ha pennor och sudd så får de såklart det (fast i vår skola år de inte använda vilka egna pennor som helst, men det är en annan märklig historia).
Mina barn ska ha med sig frukt varje dag eftersom de inte får det i skolan, och jag ser inget konstigt med det. Jag ser heller inget konstigt i att skicka med en 20-lapp i fickpengar när de gör en utflykt och ska köpa varsin glass.
Inte heller har jag några som helst problem att skicka med barnen matsäck på dessa utflykter.

Vi har också klasskassa. Vi sätter in 75:-/termin på ett konto och dessa pengar går bl a till blommor till lärare vid avslutningar osv.
Nu ska vi ev sälja underkläder för att samla pengar till klasskassan, sådana pengar som ska gå till klassresa om några år.
Minns själv att vi var på klassresa i 7:an. Vi skulle åkt 1 vecka till Mallis i 9:an, men vi ville åka tidigare så då blev det en helg i Köpenhamn + att vi fick 300:-/var (30 elever) tillbaka som fickpengar när resan var betald. Vi gnetade ihop pengarna själva... Ja, i början var det väl insamling med 50:-/månad eller nåt sånt.

Att baka bullar till försäljning, och köpa dem själv, det kan jag absolut göra. Hur mycket pengar pratar vi om? Upp till en hundring? Hur många gånger? En gång i livet?
Skit i ett par ciggpaket eller ett par öl på krogen om pengarna inte räcker... Barnen känns som något vikigare att lägga den där hundringen på...

Så nu blev svaret superlångt!
Hoppas du fick njuta av Morrie!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Så länge det finns gratis alternativ så tycker jag att t.ex friluftsdagar SKA erbjuda de roligare, lite dyrare alternativen, typ skidåkning Sälen eller Trysil för vår del. Man minns ju dessa dagar som mycket bra dagar för sin egen del. Trist att de inte får dessa nu....

Att barnen jobbar ihop pengar till klassresa och att hjälpa till med bullbak och annat är helt ok även för mig, bara den lilla lilla slanten det kostar finns...

Jag tillhör nämligen kategorin som ibland faktiskt inte har ett öre till övers och kan då bli irriterad på att det ska vara matsäck hit och dit för en, två eller tre barn, kanske i samma jobbiga vecka eller månad. Det är nog för den som aldrig upplevt det, svårt att förstå...

Självklart vill jag också att barnen ska ha bra matsäckar med sig - men är pengarna slut så är de - jag kan då inte trolla med knäna!!

Anonym sa...

Vi har det himla bra här i Sverige som HAR gratis skola.Har själv tillbringat flera år utomlands där skolan kostat multum PLUS att skollunchen skulle medtagas själv. Varje dag. Dessutom fick man köpa pennor,sudd, skoluniform etc själva. Och då är ändå svenskar betydligt mer välbeställda än vad flertalet av mina skolkamrater i Afrika var vars föräldrar kämpade som djur för att ha råd att ha dem i en fin skola. Jag har också följt debatten om detta och jag tycker det gnälls för mycket, skolan ÄR gratis och då är lite matsäck inte hela världen. Man får till och med gratis skollunch, hur många länder tillhandahåller det i skolan??? Min son ska ha matsäck varje fredag och han nöjer sig med ett par mackor, en bulle, frukt och saft alt varm choklad. Går så bra så :-)

Anonym sa...

Kunde inte ha skrivit det bättre själv...

Anonym sa...

Jag håller med i stort, vi har det väldigt bra i Sverige vad gäller skola, förskola, föräldrapenning, sjukvård osv. Och de som gnäller bara för gnällandets skull kan ju ta till sig detta. Men sen tänker jag på den där andra delen av föräldrar. Som också valt att få barn men inte valt sjukdom, arbetslöshet, dödsfall, handikapp osv. De vill ju såklart sina barn lika väl som vi men kanske faktiskt inte har 50 kronor över i månaden. Hur ska skolan göra då? Livet tar inte alltid vägar man själv skulle valt och då borde det finnas någon sorts "kriskassa" att ta till i stället för att de barnen ska stå utanför. Tycker jag.
/ Kram kram!

Mamma J sa...

Ja - visst är det så att man oftast inte väljer sitt livsöde. Och jag vet att på T:s skola har de - i fallet med matsäck - med sig lite proviant för de barn som har glömt eller "glömt". Vi hade faktiskt missat en gång - då informationen gått helt förbi oss, så det är därför jag vet. Det tycker jag är jättebra!

Men, samtidigt så kan jag inte annat än fundera på hur man skulle ha gjort om barnet blev sjukt någon/några dagar en månad då man inte har 50 kronor över. Får barnet ingen mat hemma då - eftersom han/hon skulle ha ätit i skolan? Och, om man måste köpa medicin?

Att man inte kan trolla med knäna respekterar jag fullt ut - jag blev ju mäkta irriterad på Fotbollsfruns raljerande. Hon vet ingenting.

Men, jag retade mig likafullt på en av de som kommenterade artikeln om klassresan - som hade bestämt sig för att nästa gång de fick ett upprop till insamling till någon present eller liknande i hans barns skola, så skulle han minsann vända sig till rektorn för att få stopp på det.

Såsom varande klassmamma förra året så var det ju jag som stod för alla dessa insamlingar i T:s klass. Och det är ju HELT och hållet frivilligt om man vill vara med på en sådan här sak. I vårt fall tycker jag det är enbart positivt om någon ordnar och jag får lägga 30 kronor till 3 stycken fröknar - om jag skulle ha köpt något själv hade jag fått lägga betydligt mer pengar för att få till något bra. Så, jag måste säga att jag upplever det som en ren ekonomisk vinst att gå ihop och köpa en present. Sedan kan man diskutera presenternas varande eller icke varande - men vill man presenta är det toppen att slå sig samman.

Det som dock är signifikant i T:s klass - när det gäller vilka som aldrig är med på presenter eller klassfester o s v - det är också de föräldrar som aldrig visar sig på ett föräldramöte eller liknande heller. OK om man inte har råd att lägga några extra pengar på "allt möjligt" - men att engagera sig lite personligen, det kostar ju faktiskt ingenting. En av T:s klasskompisars mammor såg jag för första gången nu i veckan - de har gått tillsammans i 1,5 år. Det finns några andra jag fortfarande aldrig har sett.

Anonym sa...

Jag tror att de som skriker högst om detta egentligen inte är de som har problem med pengarna. De som verkligen lider av det gör nog det i det tysta och försöker lösa saken så gott det går. Föräldrars brist på engagemang finns väl överallt, både i rika och fattiga hem, ibland blir man mörkrädd!! Bra av T:s klass att göra så med matsäck, alla kan ju glömma eller missa info. Kram!