fredag 9 januari 2009

På andra sidan

Förhoppningsvis har jag rätt när jag skriver att vi nu kommit ut "på andra sidan" av denna sjuka. Sådär 20 minuter efter att T kräkts sista gången natten mot torsdag, så började M. Han kräktes faktiskt "bara" två gånger. Igår blev så jag dålig - men som tur var ändå - slapp jag kräkas. Nu har vi hållit andan och väntat på att D och/eller L skall insjukna, men än har inget hänt. Därmed inte sagt att det är 100 % säkert att de klarat sig, men man kan väl få hoppas?

Dagen idag skall ägnas åt sanering av använd toalett (och för all del resten av huset också) och åt att plocka bort julen. Om inget mer missöde nu inträffar räknar vi med att kunna ha gäster på söndag som planerat iallafall - har räknat timmar lite grann och vi borde hamna på sådär 65 timmar eller något, från senaste familjemedlems "dålighet". Så, vi informerar och så får folk själva bestämma om de tycker att marginalen är tillräcklig. Jag tror dock att detta varit en "vanlig" magsjuka och då är ju smittmarginalen mindre eller hur man skall säga.

På tal om att plocka bort julen - vi pratade om det vid frukosten. M protesterade dock å det bestämdaste mot detta. Det fick vi inte göra - för då kan man ju inte köra!!! Det tog en stund - så pass att han fick förklara vad han menade, nästan med gråten i halsen "Man kan ju i köra med bilen om den inte har några hjul!!" - innan vi förstod vad HAN hörde av det vi SA! Stackars liten, språkförvecklingar är inte det enklaste, haha!!

Lite lustigt också vad deras diskussioner vid matbordet skulle kunna ge för bild av vad de har för inställning...

Vi pratade om mobiltelefoner och M sa att han skulle ha en sådan när han blir stor. Att han skulle ha en sådan när han kör lastbil. "OK" sa D - "så att du kan ringa hem till din fru och berätta när du är på väg hem och så där". Han förstod inte först vad vi menade med fru - men när jag frågade honom om vem han skall gifta sig med när han blir stor så var svaret givet - han skulle förstås gifta sig med O (de har varit ett "par" sedan hon började på dagis vid 1 års ålder - hon är ett drygt halvår yngre än M & L, så hon är tidig 06:a). "OK" sa D "Då får du ringa från lastbilen och berätta för O när du är på väg hem!" Då flikade L in att HAN minsann skulle gifta sig med V (en annan av flickorna på dagis). D sa samma sak där att "Då får du ringa till V och berätta när du är på väg hem"... "Nejmen" sa L "Hon får åka med i min lastbil - det finns ju flera stolar!" (de har minsann varit på studiebesök inuti en lastbil!) varpå M replikerade att O inte alls skulle åka med honom, HON skulle minsann ha en egen lastbil eller traktor som hon körde själv.

Om man vill hårddra det så är alltså M mer jämställd i sitt tänk än L - eftersom tjejen ju skulle få köra ett eget fordon, medans L:s tjej "bara" skulle få åka med honom ;). Sanningen är nog, tror jag iofs, att det är så att på dagis så är det M & L som hänger med kompisarna T & A (två pojkar födda 04:a) och den enda som "på riktigt" ingår i gänget utöver det - är just O. Det är liksom killarna och O som leker mest - övriga gästspelar bara ibland. Så, det kan nog säkert egentligen vara därför som O skulle få ha en egen lastbil - hon är liksom en av killarna ;). Eller vad tror ni, haha?! Tror ni man kan dra några andra slutsatser?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det låter som om M bara ville toppa L..! : )

L ville ju vara schyrre mot frugan liksom.

Anonym sa...

Haha men gud vad gulligt med (h)julen!! :) SKriver du upp sådant, ja mer än här iofs? Det gjorde vi förut men nu har vi blivit väldigt slarviga med det. Skönt att ni mår bättre, kram!

Ango sa...

Jag älskar att höra ungars resonemang.
Idag när vi åt lunch (jag, Victor och Simone) pratade Simone om leksaker och något om att tjejer leker med dockor. Victor sa då att killar leker med dockor OCH bilar. Jag sa att det var alldeles sant, och att tjejerna leker med bilar OCH dockor. Nej, det gör de inte alls, enligt Victor. Killar leker med dockor OCH bilar, tjejer leker BARA med dockor. Jaha, ja, det visste inte jag!

Vad skönt att ni andra klarat er. Håller tummarna stenhårt för att ni fortsätter må bra!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Ur ungarnas små söta munnar kan det komma de mest häpnadsväckande saker! Blä vad jobbigt med magsjuka. Det går på mina barns skola nu och jag håller tummarna för att vi ska slippa. Hoppas hoppas... HATAR magsjuka!!!

Mamma J sa...

j-sis: Ja, det var nog faktiskt så det var egentligen. Det här med sexistisk inställning tror jag inte riktigt på riktigt än. Även om M talade om för mig idag att tjejer inte kan spela fotboll! När jag sa att det kan de visst det - så köpte han dock det utan vidare :).