söndag 25 januari 2009

Pigg-piller till barn? Och salva?

I veckobrevet från T:s klass kunde vi denna vecka läsa att barnen i klassen varit väldigt trötta den senaste tiden. Någon hade t o m somnat vid bordet. Förmodligen beror detta på att det gått runt så mycket sjukor efter jul, så många liksom inte riktigt kommit tillbaka till vanlig ork. Sedan kan man ju faktiskt förstå dem när vädret är grått och trist - alla blir vi väl tröttare lite till mans. T är inget undantag när det gäller den här tröttheten trots att hon går och lägger sig i "normal tid" och inget är ovanligt så där. Så, nu är min fråga till er:

Vet ni någon form av "pigg-piller" eller preparat som är tillåtet att ge till barn för att kanske öka energin lite extra när det behövs som nu? Och som ni, förstås också vet är bra?

Jag kan passa på att fråga om salva också. Både M & L har ju "pippi" på att slicka sig runt munnen när de är ute och det är kallt. Med L är det inga problem att "laga" detta eftersom vi smörjer honom med Idomin-salva på kvällen och så är det "bra" till dagen efter. Med M är det dock knivigare eftersom han blir alldeles prickig av Idomin. Vad skall vi använda till honom istället? D konsulterade någon på Apoteket och det enda hon kunde komma på var Försvarets Hudsalva. Den funkar för all del, men jag skulle hellre vilja ha någon form av tub. Tips någon? Vad använder ni/era barn?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Locobase repair är suverän till torra läppar och alla andra ställen som behöver lite extra care. Finns i stor och liten tub. Piggpiller vet jag inget om men C-vitamin och så mycket ljus och frisk luft som möjligt är nog det bästa. :)

Anonym sa...

Multivitamin kanske?
Eller jag vet en dryck som är bra men ganska dyr.
Aloe vera från Forever Living.
Samma sak med deras salvor m.m. Till det runt munnen skulle jag lätt använda ett stick som mankan ha på torra fläckar, som lysyl, på bett typ geting och mygg, på solbrända näsor m.m. Helt suveränt.

Lovar.

Ango sa...

Håller med AnnaK. Jag tror inte på piller över huvudtaget. Massa Kiwi, jordgubbar, apelsiner och clementiner och utevistelse brukar göra susen.
Även salvan håller jag med om. Victor biter konstant i sin jacka så det är blött och så ligger det mot hakan. Då blir han jätteröd och narig. Är det akut så kör vi Lipsyl och annars kör vi Locobase Repair.

Kram
Ango

Mamma J sa...

Skall kolla upp den där Locobase Repair - men C-vitamin får de massor av redan, faktiskt. Vi äter mycket frukt och grönsaker i den här familjen (framför allt tack vara pappa D och min mamma, som alltid sett till att det fanns frukt hemma när jag bodde hemma, haha).

Jag kom på att min kollega brukar köra med Omega3 till hela familjen (EyeQ) så jag kanske skall testa med det som lite extra. Någon av er andra som testat?

Mamma J sa...

Och jo - vi har vitaminpiller också - någon form av multivitamin - som de får varje morgon...

Anonym sa...

Locobase repair använder vi till Maja. Hon slickar sig också runt munnen och den är jättebra. Fick den på VC när Maja var så röd och torr om kinderna efter att ha förfrysit sig en vinter.

Skulle rekomendera omega3, finns i många olika varianter men eyeQ blev jag rekommenderad på Apoteket och hälskosten.

Eftersom mina barn avskyr den och alla andra vi provat kan jag inte komma med någon recension... Men kompisens pojk blev både piggare och många av hans utbrott som var sammankopplade till trötthet försvann...

Anonym sa...

Sorry har inga bra tips. Trodde att frisk luft, frukt och grönt, hygien och tro hjälpte men vi är också sjuka IGEN...

E kräktes inatt och idag har jag varit och handlat klorin och gått loss med det hemma. Luktar simhall hemma nu men det kan ju bara vara bra eller hur?

Må så gott!

Mamma J sa...

Nu har jag köpt Locobase Repair (Stokolan som jag blev rekommenderad via telefon av en blogg-läsare hittade jag inte). Så, nu skall vi testa.

Stackars er, Maria! Jag är inte avundsjuk! Nu har vi gjort vår beskärda del, så jag hoppas det inte smittar via bloggen :).

Lina Nyberg sa...

Jag använde Ficortril när jag hade problem runt munnen. Den är super. Det är kortispn i den men receptfri, i alla fall för 14 år sedan.... :-S

Mamma J sa...

Tack snälla för alla tips!!

Anonym sa...

Hoppas det fungerar med Locobase. Men du förresten, vad var det för konstig apotekspersonal som bara kunde rekommendera armens läppslava?? De brukar ju ha mer koll på mediciner och salvor än vad läkare har.:) Jättebra att ni äter en massa frukt och grönt, det är bäst med naturliga vitaminer tror jag. Här försöker vi ha grönt till varje måltid och frukt däremellan. Är lite skeptisk till alla dessa vitaminpiller och kapsar, det innehåller en massa mer ämnen än vitaminer för att kunna bli en tablett/kapsel och det är det jag är skeptisk till.