måndag 12 januari 2009

Jag önskar mig: Sovmorgon!

Jaha, som om man inte har haft rätt många sköna mornar under ledigheten då barnen sovit hyfsat länge eller iallafall köpt att de har fått ligga i vår säng någon timme extra för att titta på TV medan vi har trynat en stund till.

Nej, jag vill egentligen ha sovmorgon varje morgon. Jag har nog aldrig känt det så intensivt som imorse. Hela huset sover när klockradion börjar spela lite musik för mig. Sängen är varm och skön. Kudden lockar förföriskt att jag skall vila huvudet bara en liten liten liiiten stund till. Täcket har aldrig varit gosigare och fluffigare.

Och vad skall jag göra?

Jo, jag skall stoppa ner de sovvarma nakna fötterna på det kalla trägolvet (tack gode gud för att det iallafall inte är isande kallt klinkersgolv eller dylikt!). Treva med tårna efter de gosiga fårskinnstofflorna och leta reda på fleeecemorgonrocken, innan hela kroppen stelnar, frusen in i märgen. Tända lite ledljus och ta sig ner för trappan. In i duschen. Imorse - helt ärligt - tror jag faktiskt att jag somnade en stund stående i duschen. Inte så att jag ramlade ihop eller så - men det blev som ett veck i tiden. Jag visste att jag hade stått i duschen längre tid än jag var s a s medveten om. Lite läskigt nästan! Och så ut då - och börja blåsa håret, sminka och komma i klädvånda, som vanligt. Tänker sig ett - men så minns man ju, vilket man vill förtränga, hur kallt det är på jobbet. Får tänka om. Leta reda på bilnycklar, kolla om det finns någon matlåda, passerkort, mobiltelefon. Pussa de som eventuellt kommit upp, hejdå - och så ut i den svarta morgonen - till jobbet som en av de första i grannskapet som lämnar hemmet...

Det är fortfarande kolsvart ute när jag parkerar utanför jobbet 20 minuter senare. Det är väl en evig tur att jag trivs så bra.

2 kommentarer:

Ango sa...

Usch, ja, imorse var det ingen höjdare att gå upp. Jag somnade vid 1:30, vaknade vid 2 när Simone kom och lade sig i vår säng. Vid 2:30 kom Victor och jag följde med honom till hans säng. Kl 4:20 kräktes Victor i sin säng...över till Simones säng med Victor och bort med underlakanet i Victors säng. Vid 5 kräktes Victor i Simones säng. Bort med lakan och ner för trappen för att hämta nya lakan och handdukar. Bädda om i Victors säng, diskutera med R om vab (han vaknade av ledljuset i trappen, typ). Över i Victors nybäddade säng. Låg och tittade på klockan ett tag...kl 6:30 började min mobil tjoa att det var dags att vakna. Vadå vakna? Jag hade ju inte somnat ännu.
Upp ur den varma sängen och ner för trappen och den kyliga undervåningen... Kaffet slut (finns det värre start på morgonen?).
Ja, så idag är jag TRÖTT!!! Ska snart hoppa i säng och hoppas på en bättre natt. Sovmorgon blir det ju inte, tyvärr, men snart är det ju helg igen!!!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Jag drömde att jag inte kom i säng försen rund 4 i natt... så när klockan ringde straxt efter kl.6 så hade jag väldigt många anledningar att få ligga kvar. Tills jag kom på att jag ju sovit 7 timmar, inte 2 timmar.

Underligt att det är så motigt att kliva upp.