torsdag 27 augusti 2009

Bakfram sovvanor


Jag vet att jag nog funkar lite baklänges. Men, när ledigheten stundar, framåt fredagen i normala fall, brukar jag oftast gå och lägga mig tidigare på kvällen än vad jag gör i veckorna. Jag har funderat lite på det där och kommit fram till att det nog beror på att jag då har en rimlig chans att vakna utvilad. I veckorna måste jag gå och lägga mig så väldigt tidigt för att känna mig utsövd när klockan ringer för uppstigning. På helgerna så behöver man ju oftast inte kliva upp fullt lika tidigt - d v s att gå och lägga sig i rimlig tid kan innebära att timmarna fram till den tid då jag lämnar min sköna säng, räcker.

Så, i veckorna är skadan redan skedd så himla tidigt på kvällen d v s har jag inte gått och lagt mig då, kommer jag i alla händelser vara trött morgonen efter. Inte "färdig-soven", helt enkelt. Så då handlar det bara om grader hit eller dit ändå och de känns som om de kan kvitta. Trött som trött liksom. Visst, det är klart - man måste ju fungera hela dagen. Det är därför jag inte dygnar så ofta (läs: aldrig nuförtiden).

Kontentan blir: Idag nattugglar jag (om jag orkar, haha!). Imorgon nannar jag kudden tidigt. Ungefär så. Man måste ju liksom göra det som lönar sig bäst. Att sova bort varenda kväll hela veckorna känns ju meningslöst eftersom man ändå är halvdöd morgonen efter. Då kan jag ju använda tiden bättre. Som till att blogga eller spela Betapet till exempel!

Inga kommentarer: