söndag 23 augusti 2009

Leksakspistoler

Jag har funderat på en sak.

Mina pojkar har leksakspistoler. Ja, jag vet - jag är en dålig mamma!

De första de fick var av vattenskjutande modell. Sedan ärvde de en av D:s unga lillebror och sedan tillkom en som rekvisita till en utklädning till sjörövare. Och ja, det var väl de vi har.

Men, hursomhelst så har jag en fundering efter en kommentar som en av pojkarna fick av en annan vuxen (tänk om jag kunde komma ihåg vem det var som sa det, men det har fallit bort) att de inte fick sikta på någon med dem. Och det låter ju hur sunt som helst, så jag har inga riktiga invändningar mot det alls - mer än att jag har funderat på: Hur leker man annars med en leksakspistol? Vad, liksom gör man med en sådan om man inte pekar med den på någon och typ säger PANG?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hörde att någon sa att det var som små barn de skulle leka ur sej sina lustar, att även om vi inte ger dem leksakspickor så kommer de att skaffa sej i form av galgar, trädbitar, stenar. Saker som har pistolform.

Anonym sa...

Glömde det jag egentligen skulle skriva, Slöpricken och hans kompisar brukar leka att de ska hålla ihop mot motståndarna där framme som är icke existrerande i annat än fantasin så de skjuter rakt ut i luften.

Och inte känner jag mej som en dålig morsa på grund av det, då finns det betydligt mer att plocka av när det gäller mej, hahaha.

Maj Korner sa...

Inte sikta på någon. Det var något jag verkligen lärde mig som barn. Aldrig sikta på någon. Förnuftigt, tycker jag. För om man lär sig det då vådaskjuter man inte heller någon om man skulle få händerna på ett riktigt vapen.

Det andra som var en hederskodex när jag var barn var: Aldrig slå på en som ligger.

Tänk om fler fått lära sig det.

För övrig låter inte handeldvapen "pang" numera. De låter "ptiischooo".

Lyssna får du höra.

Mamma J sa...

Tandis: Ja - visst är det så! De har ju liksom inte "alltid" haft sina "riktiga" pistoler och före dess var det pinnar och galgar och allt annat i den stilen. Har de inte någon till hands så duger en innebandyklubba alldeles utmärkt också :-)

Maj: Ja, jag håller absolut med. Men, samtidigt så vet jag inte vad jag skall säga att de skall göra med dem om de inte får sikta på någon - om du förstår hur jag menar. Precis hela vitsen med en vattenpistol är ju helt borta om man inte får sikta för att pricka... Liksom...

Och det där med att inte slå på en som ligger - ja, du - det är skrämmande hur sådant bara suddats bort från "hederskodex"...

Angie sa...

Men alltså.
Mina bröder hade pistoler när de var små, jag hade nog oxå en eller två om jag inte minns helt fel. Siktade på något, det gjort vi säkert oxå.
Men vet du - vi har inte skjutit någon på riktigt för det. Alla tre är ritkgit skapliga personer med bra jobb (snart jag med då) barn, flickvänner (pojkvän för mig) osv.

nillas liv på pinnen sa...

Barn gör som vuxna gör. Det är en del i vuxenblivandet. Om några ska sluta använda vapen så är det de vuxna.
Jag har bara flickor och de har inte lekt såna lekar vad jag kan komma ihåg men hade jag söner så tror jag att de skulle få hållas. Saker och ting blir ofta intressantare om de är otillåtna. I slutänden är det dig och sin pappa som de kommer ta efter och ni skjuter förmodligen inte hejvilt runt er =)

MissC sa...

Jag har ju själv vart emot skjutleksaker.. Men ändrat min åsikt efter kloka äldres ord och egna funderingar. Vad vi kommit fram till här hemma då dessa leksaker tillslut godkändes är att man siktar endast på dem som är med i leken och ingen annan.

Lycka till! ;)

MissC sa...

Jag har ju själv vart emot skjutleksaker.. Men ändrat min åsikt efter kloka äldres ord och egna funderingar. Vad vi kommit fram till här hemma då dessa leksaker tillslut godkändes är att man siktar endast på dem som är med i leken och ingen annan.

Lycka till! ;)

Mamma J sa...

Tack för era kloka ord och Miss C:s bra "regler" tror jag vi anammar rakt av. Det funkar ju utan prut, liksom!