söndag 16 augusti 2009

Uthyrare med självaktning?!

Glad i hågen lämnade jag barnen ensamma hemma för att snabbt åka till videobutiken och hyra Titanic. Vi hade kommit överens om att ikväll var en bra kväll för detta. Så, eftersom D var iväg och tränade så satte jag igång en film åt dem allihop, så de skulle sitta stilla och så var T och hennes kompis barnvakt en stund. Döm om min förvåning (och bestörtning) när jag kommer till hovleverantören (hyr väldigt sällan film och gör då alltid det på samma ställe) och bara slänger ur mig frågan "Du, för att jag skall slippa leta - vet du var Titanic står?" och han svarar: "Vi har inte den längre. Den vi hade gick sönder och sedan har vi inte köpt in någon ny..." Jag stod som fallen från skyarna. "Inte ha Titanic för uthyrning?! Vad är nu detta?!" Fick ovanpå detta hjärnstillestånd och kom inte på en enda annan liknande butik så jag fick "ringa en vän" som gav mig lite tips. Ringde hem till barnen - allt lugnt - mamma behöver bara åka till ett annat ställe för att "hämta hem filmen". Ställe 2, ja där hade de så dålig koll att de inte ens visste om de hade den. Hittade jag den så fanns den. Eh?! Jag hittade den inte. Ställe 3, yes - tänkte jag. Att jag hade glömt den stora! Där har de ju allt och lite till. Typ. Men, nej. Inte där heller! "Nej, den har vi inte längre."

OK för att filmen är rätt gammal. Men, den är ju en av de bästa filmerna som har gjorts! Hur, jag frågar bara, hur kan man ha hyllorna fulla en massa minst lika gamla B-rullar och inte ha Titanic?! Kan någon förstå?!

Så, jag fick meddela flickorna att det fick bli en uppskjuten Titanic-kväll och klicka hem den från good old Ginza istället. Jag menar, trots allt verkar det puckat att hyra en film för 35:- när man kan köpa den för 49:- (upptäckte jag)... Nu kommer jag ju dessutom att kunna titta på den igen och igen (vilket jag misstänker att min kära dotter också kommer att vilja göra sedan). Det kanske var fler som resonerade så, innan butikerna unisont bestämde sig för att ta bort den från sitt sortiment. Men, då borde måånga andra filmer ha försvunnit före den. Jag är upprörd å Kates och Leonardos vägnar! Upprörd!

2 kommentarer:

Pia sa...

Jag antar att du inte bor i Umeå precis, för då hade du kunnat låna den av mig!! ;o)
Håller med.. nog finns det betydligt sämre B-filmer de skulle kunnat plocka bort istället för Titanic! Fräckt, tycker jag.

Sv: ja, norrbotten och tornedalen har nog haft medelhavsvärme hela sommaren.. Jag hoppas att de får skotta minst sju meter snö i vinter bara för att... ;o)

Mamma J sa...

Lite för långt till Umeå, tyvärr. Men, nu har jag den snart själv :-)

Haha - kanske skall ta mig för att visa barnen mina rötter till vintern då - så att storstadsungarna får se vad rejält med snö innebär!