fredag 7 augusti 2009

Boktips!!

Byter skiljetecken i slutet på rubriken bara.

Tack för alla härliga boktips! Adlibris.com skall absolut få ett besök av mig vilken dag som helst. Jag läste för övrigt på baksidan av en bok en av mina kompisar läser just nu också - Leka bland vuxna av Sophie Dahl - den skall jag absolut ha också!

Jag tillbringade kvällen igår på altanen i den ljumma sommarkvällen och läste ut "Sjöjungfrun" (och i förrgår satt jag hos en kompis som var gräsänka på hennes altan och drack vin och snackade skit halva natten!). Och ja, boken var bra. Det enda var väl att jag retade mig lite på hur de aldrig pratade klart med varandra - så det blev extra förvecklingar bara för det (precis som på TV, liksom) och så det stereotypa skildrandet av en tvillinggravid. Det gjorde mig extremt irriterad. I var och varannan mening när den tvillinggravida var omnämnd så påpekades det hur otymplig hon var, hur kolossal hon var, hur svårt hon hade att röra sig, att resa sig o s v. Jamen, alltså. Sluta tjata. Dessutom kan jag väl säga att jag inte hade det så där. Visst var magen större än vid graviditeten med T, men jag gick bara upp 4 fler kilon än den gången - när jag väntade två. Och visst hade jag lite sämre med fogarna - men inte så DÄR. Jag gillar inte stereotyper. Framför allt inte när de beskrivs av någon som inte har egen erfarenhet! Basta!

Och, så kan jag väl säga att jag inte gillar cliffhangers i slutet av en bok heller. OK för en sådan i ett avsnitt på tv - när man vet när man kan se fortsättningen - d v s nästa vecka eller nästa säsong eller liknande. Men, i en bok som man inte vet när fortsättningen på kommer? Nä. Blä!

Men, annars så. En bra story!

1 kommentar:

Pia sa...

Me like Camilla Läckbergs böcker, de är liksom så vardagliga på något vis..
Själv gick jag upp 18 kg med tjejerna och nog kände jag mig som en "strandad val" ibland!! ;o)