onsdag 26 augusti 2009

Blöt matematik



Vi kom att tala om detta i lunchrummet idag när det vräkte ner som mest utanför våra fönster.

När blir man mest blöt? När man springer snabbt genom ösregnet - eller när man går i vanlig takt? Spontant skulle jag säga att om man springer så är man i regnet kortare tid. Men, kollegan kontrade med att då kanske man liksom möter fler regndroppar eftersom man kommer i högre hastighet och också liksom piskar in regnet hårdare i kroppen. Fler teorier någon?

Om man vill kan man nog filosofera runt detta en stund.

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Haha, jag tror på den första teorin. Ju längre man är i regnet desto blötare.
Men kanske ligger det något i den andra också. Om man springer omkring i regn i tio minuter blir man kanske blötare än om man går omkring i tio minuter? Haha

Maria K sa...

Har ingen aning men jag vet att Mythbusters har gjort ett experiment med precis det där.
Googlade lite och hittade detta:

- Over a hundred yard course, it is better to walk in the rain than run in the rain, if your goal is to not get wet. The difference isn't huge, but over eight trials the running person got wetter.

Running in the rain: It is better to run in the rain instead of walk CONFIRMED

Tantti sa...

Jag tror på teorin att ju kortare tid i regnet desto mindre blöt blir man... fast om man doppar sig i en bassäng blir man lika blöt som om man skulle simma i den... fast det är inte riktigt samma... :)

Karin sa...

Jag brukar gå långsammare när det regnar. Inte för att bli mindre blöt utan mest för att det kan vara ganska skönt och det är ju bara vatten. Jag gillar att sänka tempot när folk är stressade. Lite trotsigt jag vet men mer njut åt folket! Det är vad jag gör...

akajos sa...

Angående din kärleksfulla kommentar: Om jag inte sagt att det var en spya så hade du inte vetat det. Det roliga med bumsofanter är att de visar oss att skönhet och vänskap finns överallt! (Men jag ska försöka varna dig i fortsättningen.)

Mamma J sa...

Ja, jag tror ju som du Nilla. Helt klart. Det spelar nog ingen roll hur förnuftigt det är hit eller dit - regnar det så springer jag instinktivt, haha!

Men, Maria - jag fattade inte riktigt. Jag tyckte dina två delar där liksom motsade varandra... Så int´ blev jag nå klokare av de däringa ;-).

Och Tantti: *fniss* Ja, så kan man ju också resonera... Om bassängen alltså *s*.

Och Karin - ja det är klart att det är lite kul att vara motvalls. Men, just i regnet vete 17 om jag är redo att vara mot strömmen. Nej. Inte.

Bums: Eh, nu kan jag inte påstå att jag tittade särskilt noga - jag scrollade så fort jag bara kunde för att slippa reda ut huruvida det var som du skrev eller ej... Uääk... Men, jag tackar för rubriken hursomhelst - den funkade ju hyfsat som förvarning :-).