måndag 24 augusti 2009

Ekonomiklippning

Har tillbringat en stund ikväll i en frisörstol. Inte för att jag skulle klippa mig - utan för att jag satt i en stol bredvid T, när hon blev klippt.

Vi har hittat en kille på frisersalongen där de flesta av folk som bor här omkring, går och klipper sig, som är jätteduktig på att klippa just hennes hår. Så, det var andra gången som vi var hos just honom och det blev jättebra den här gången också!

Jag har beslutat mig för att inte längre "ekonomi-klippa" min dotter, såsom man ofta gör. D v s luggen skall vara den längd den skall vara och inte en centimeter för kort den första månaden, för att slippa gå dit så snart igen. Det har vi slutat med nu, när hon börjar vara mer och mer medveten själv om hur det skall vara. Det är ju faktiskt inte särskilt roligt att gå omkring i fyra veckor och vänta på att man skall växa i sin frisyr.

Så, nu dansar hon runt och är jättenöjd med hur det blev, redan idag. Och mamman är också nöjd då. Nästa vecka är det redan dags för fotografering i skolan, så nu är ett moment inför det avklarat. Sedan skall ju lappen fyllas i och lämnas in i förväg, annars får barnet inte fotograferas annat än på klassbilden (här lägger man inte ner någon tid eller möda i onödan på de som kanske inte tänker köpa några bilder, nehejdå! Skriver man inte på att man tar hem bilderna för påseende, så blir det inget fotande av för det barnet!) och så skall kläderna väljas. Jag antar att jag får låta bli att lägga mig i den biten. Förra året valde hon helt själv - och det blev så bra så. Hon får nog göra likadant i år igen. Hon får s a s förnyat förtroende, haha!

6 kommentarer:

Tantti sa...

Bacongryta: För två vuxna o ett barn, så att det räcker till matlåda också: Tre pkt bacon, en halv gul öl: stek. Häll i 3 dl lätt creme fraiche (ibland har jag i 2 dl naturell creme fraiche o 1 dl cili/paprika creme fraiche istället för chilisås, bara 2 dl creme fraiche är för lite) och ett par matskedar Heinz chilisås. Peppar. Låt koka en stund. Servera med pasta.

Mamma J sa...

Mums! Tack!

MorsanMia sa...

Du behöver ju inte välja, du kan ju bara påverka lite i smyg när hon inte fattar att du hjärntvättar henne ;)

Mamma J sa...

Nejmen - är jag redan genomskådad?! Attans... ;-)

Linnea sa...

Oj oj vilken resa bakåt i tiden jag fick med detta inlägg, jag kom plötsligt ihåg de "ekonomiklippningar" jag fått, brrrrrrrr!

Mamma J sa...

Hahaha, ja vem har inte fått sådana? Något gott förde dessa upplevelser iallafall med sig: T slipper nu!