söndag 30 augusti 2009

Rent krasst?

I skollagen står ju att det finns möjlighet att vara ledig max 10 dagar per läsår, beviljat av rektorn.

Om rektorn har tagit ett principbeslut att inte bevilja några sådana ledigheter p g a semester överhuvudtaget fr o m nu - kan de gå i land med det? Får de verkligen göra det med inga andra motiveringar än att "vi vill att barnen skall vara i skolan".

Om man nu har barn som klarar skolan utan minsta lilla problem, snarare tvärtom, så det inte finns några riktiga skäl. Vilka disciplinåtgärder kan man råka ut för? Polisanmälan? Anmälan till Skolverket? Och sedan? Någon som vet?

Det gäller alltså barn i de lägre klasserna i grundskolan.

(Detta gäller alltså inte frånvaro p g a rädsla för svininfluensan, haha!)

7 kommentarer:

Maj Korner sa...

Hemanmärkning för skolk? Allvarlig, har ingen aning vad som kan hända.

Har hört att det blivit vanligare att de inte beviljar ledigt, iofs kan jag förstå det när bara delar av klassen är närvarande veckorna omkring sportlovet tex.

Men det kan ju bli märkligt ocskå, om ett enstaka barn behöver vara borta en vecka och inte får.

Nenny sa...

Ja du, men visst skulle man vilja ha hemundervisning tills vaccinet är på plats även om jag hajjar att det inte är det inlägget handlar om.

Gäller det här T:s skola och er resa? Kan de verkligen neka? Jag tycker nog ändå att de borde bedömma från fall till fall. Har ingen aning om hur många gånger per år endel sticker iväg men jag missade att begära ledigt för thillan när det gällde mer än två dagar eller vad det var förra året men det var inga problem att få igenom. Det är väl bara att testa och se vad som händer!

Angie sa...

När vi skulle åka till Australien åkte vi över julovet men Mimmi behövde ändå vara ledig 15 skoldagar (vi har borta lite mer än 5 veckor). Det som den över rektorn grundar sitt beslut på är hur det går för just den eleven i skolan och hur mycket frånvara det finns innan ledigheten.
Så fick jag det förklarat iallafall

Ango sa...

Jag tycker faktiskt att resor ska förläggas till skollov (inte i den mån det går, utan de SKA göra det...i mitt tycke).
Ledighet under terminerna ska bara vara för väldigt speciella skäl (mina barn har varit lediga pga läkarbesök, och nu för begravning).
Vet faktiskt inte vad det kan bli för "påföljd" om man håller barnet hemma, trots att man fått nej på ledighetsansökan. Polisanmälan? Nej, tror inte det. Det är mer jobb med en anmälan än ingen anmälan. Anmälan till Skolverket? Nja, väldigt tveksamt (det finns ju inget studiemedel som kan dras in t ex). Samtal med rektor? Ja, det kan vara ganska troligt!

Mamma J sa...

Tack för era svar. Ja, det är ju så att det får diskuteras. Det tråkiga är ju att det redan är betalt en massa pengar och nu kommer de här rigorösa bestämmelserna. Så, kanske att man får "dispens" av den anledningen.

Och ja, Ango - rent krasst så har du ju rätt. Men, tyvärr så skinnar ju resebolagen alla de som rättar in sig i ledet och det har de flesta inte råd med.... I vårt fall är det så att vi i princip aldrig gör sådana här saker, så man kan inte beskylla oss för att sätta det i system iallafall.

Angie sa...

De lärare som Mimmi haft (hon har rest utomlnad ca 1 gång om året, ibland med mig, ibland med sin pappa) har alltid varit positiva inställda till att resa. Framför allt den lärare hon hade i mellanstaidet. Han ansåg att barnen lär sig så otroligt mycket om livet, kultur och annat genom att resa som man aldrig kan undervisa i.

Mamma J sa...

Ja, jag tror ju faktiskt också på den biten. Dessutom har T redan gjort en tema-bok om Thailand alldeles på eget bevåg och läst på och berättat för kompisarna. Så, det finns ju en vinst i det som inte går att mäta - eller hur man skall säga.

Här tror jag helt enkelt att det handlar om bekvämlighet. Det riskerar att ge personalen merjobb om barnen behöver läxor att ta med sig o s v. Jag tror inte ett ögonblick på att det handlar om barnens rätt till skolgång.