onsdag 26 augusti 2009

Present


Killarna har blivit bjudna på ett kalas till en dagiskompis tillika grannpojke. De kommer dock inte att kunna gå eftersom de/vi också är bjudna på ett kalas till en flicka i bekantskapskretsen, och det har vi redan tackat ja till.

Hursomhelst så är det så att när mina pojkar hade sitt kalas så var ju då den här pojken bjuden också. Och de hade sagt att han skulle komma.

När kalasdagen kom och kalaset började så lyste han med sin frånvaro. Inte ett ljud från familjen, han liksom bara dök inte upp.

På eftermiddagen dagen efter (kalaset var ju en söndag) så kom han dock med varsin present till dem iallafall - de hade visst åkt bort över dagen hela familjen bara så där och liksom hoppat över att meddela att han inte skulle komma...

Nu till min fråga: Måste vi köpa presenter till honom också nu, trots att de inte skall gå på hans kalas? I vanliga fall hade jag aldrig gjort det, men det var D som sa att vi kanske "borde", för att de gjorde det. Men, vi kommer ju att svara och tacka nej, inom "svarstiden".

Måste vi ändå "plikta" på något sätt?

6 kommentarer:

Ango sa...

Nej, jag tycker inte alls att ni måste köpa present till killen. Det kan ju vara så att han hade köpt present redan innan, och så kom han och lämnade dem eftersom de redan fanns liksom.
Det hände en liknande sak hos oss en gång när Paulina skulle ha kalas. En tjej kunde inte komma, men hon kom med en present i alla fall. Jag kände inte alls att vi behövde återgälda det på något sätt ;).

Orsakullan sa...

Jag tycker inte heller det. Jag väntar mig absolut inte presenter från folk som tackat nej och tycker inte att man måste känna sig "tvungen".

Nenny sa...

Om det är så att det är en granne och riktigt god kompis till mitt barn då hittar jag på något kul med barnet och mitt barn, för att visa att vi tycker om det barnet och också vill fira det. Annars, nej! Bjud över barnet till er på lite glass eller nått som kompensation för att ni inte kan komma om du måste göra något.

Mamma J sa...

Bra tack. Nej, man kan väl inte säga att han hör till "bästa kompisarna" så jag känner inte att jag behöver presenta bara för det om man säger så.

Då kör jag på det jag först hade tänkt.

Pia sa...

Nope, en present är som tack för kalaset!! Inget kalas = ingen present! Anser jag i allafall!! ;o)

Mamma J sa...

Bra Pia. Du är på mitt lag! :-)