torsdag 20 augusti 2009

Leka bland vuxna

Jag kom just på att jag ju har glömt att "recensera" Leka bland vuxna av Sophie Dahl.

Det är ett litet tag sedan jag läste ut den - men har inte börjat med någon ny bok, så det är skälet till att jag inte har uppdaterat i högermarginalen.

Jag recenserar ju inte i ordets verkliga bemärkelse eftersom jag just inte berättar så mycket om handlingen. Jag är ofta rädd att avslöja för mycket.

Boken utspelar sig i som i två parallella tider, Kitty som barn och Kitty som vuxen. Nåja, den del som handlar om Kitty som vuxen är försvinnande liten och jag måste säga att jag aldrig riktigt förstod vad den delen skulle vara bra för. Visst gav den vissa förklaringar men dem hade man kunnat få på annat sätt, tycker jag. Och slutet kändes lite i stil med "nu orkar jag inte skriva mer" - för jag kände det som att jag var i farten och vände blad och så - hoppsan - så var det slut. Lite snopet. Och det var också på slutet som jag riktigt ifrågasatte den vuxna delens berättigande, för jag hade nog förväntat mig mer av det som byggdes upp.

Inga kommentarer: