lördag 18 oktober 2008

Less på moderskapet

Alltså, har varit på en tripp till Mariefred och hälsat på min kollega A och hennes familj. I familjen finns förutom den 14-åriga dottern - även en pojke på 5 och en pojke på 3 år.

Och så kom då jag dit, med mina barn - alla tre var med eftersom D jobbade. Värdfamiljens barn sa knappt flaska - medan mina skrek, klagade på maten, vägrade sitta ordentligt, åt med fingrarna, kastade sig över kakfatet när det kom fram och gnällde och bara fullständigt gav 17 i att lyssna på vad jag sa till dem. Att L också kissade på en av pojkarnas matta var bara en bonus. Tystnaden när vi åkte hem måste ha varit öronbedövande. Och jag skäms! Våra ungar är allt som oftast fullständigt oregerliga och totalt döva för allt vad man försöker säga till dem om hur man uppför sig och så vidare. Jag är så less på att vara mamma till de här ungarna ibland (läs framför allt idag!) - att jag är färdig att sjappa. Och när man då ser att det finns andras barn i samma ålder som faktiskt KAN så tänker man att man fullständigt misslyckats som föräldrar.

En sak är säker: jag har ju insett att gå i affärer inte är någon höjdare, men det är det ganska många barn som inte gillar, så OK. Men, att man inte skall kunna åka hem till andra barnfamiljer för att mina röjer och beter sig illa?! Om devisen "små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer" också kommer att gälla för mina barn så tar jag en enkel till Vladivostok när de kommer upp i tonåren.

Nästa gång vi skall ha "playdate" tror jag det får bli på ett lekland eller liknande där mina barns röster och dumheter inte märks lika väl. I annat fall stannar vi nog hemma. I ett par tre hundra år...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gokväll! Tack för dina fina ord till mig! :) Och du, du är INTE en dålig mamma, det vet jag!! Ibland upplever jag det som att man överdriver sina barns olydnad för att man är så "rädd" att de ska vara för busiga osv. Om man då dessutom träffar barn som är jättlydiga (kanske bara just den dagen) så blir man mer känslig för sina egna. Tror du inte det kan vara så? Att de ni var hos inte alls upplevde dina barn som vildar? :) Har ett par sådana i vår umgängeskrets åt båda håll. En som alltid har små artiga ljus till barn (hur gör de??!!) och en som alltid överdriver sina barns "dåliga" beteende. Sen är det ju såklart så att de små juvelerna ÄR helt uppåt väggarna ibland och då får man bli irriterad och trött. Hoppas ni får en bättre kväll än dag och glöm inte att andas, andas djupa, lugna andetag. *hihi*!:) Kramar Anna!

Ango sa...

Oj, vad jag känner igen det där!
Min syn på saken är så här: Om ni hade varit hemma hos mig och jag hade tyckt att dina barn spelade upp för mycket, då hade jag sagt till dem. Jag hoppas att alla människor är såna. Om inte de andrasa något så kanske du bara reagerade själv, och inte de ni var hos...
Vill du ha sällskap till Vladivostok så hojta ;).

Kram
/Ango

Linnea sa...

Av det jag sett och upplevt så tycker jag att du och din man verkar vara mycket bra föräldrar =) Så jag tror att du har haft en dålig mamma-dag bara. Det är ganska lugnt här nere i Lund så om du vill får gärna skicka ner valfritt antal barn ;-) Om du inte orkar sticka till Vladivostock så kan du ju skicka iväg baren ett tag iaf.

puss och kram
Linnea

Mamma J sa...

Tack alla för era svar, speciellt Linnéa då som sa att vi är bra, haha!

Idag har det gått mycket bättre. De har lekt så himla fint alla tre nästan hela dagen. Helt fantastiskt! Tyvärr tror jag barnen speglar mig när jag liksom förväntar mig lite mer av dem - då blir det totalt tvärtom! Suck!

Har dock konfererat med kollegan idag - och hon SÄGER iallafall att de inte tyckte det var så farligt som jag tyckte. Så, jag får väl tro henne då. Fast, vi kan ju säga så här: Om vi aldrig blir bjudna dit igen, så vet vi. Haha!

(Och ja - jag kanske BÅDE skickar ungarna till Lund OCH tar en husmorsresa till Vladivostok, haha!)

Nenny sa...

Du,jag tror din kollegas barn kanske håller på att bli förkylda eller nått, de håller säkert också igång i vanliga fall :). Jag känner mig också som jag kommer dragande med världens cirkusfölje emellanåt, men för det mesta skiter jag i det och låter dem hållas, de ska ju också bli människor och det lär de sig genom att umgås med människor, eller hur?!
Så sluta skämmas för dem och var glad för dina pigga barn. Får jag också haka på till Vladivostok? Du kan ju boka en biljett till mig med när du ändå håller på.

Anonym sa...

Jag tycker att du har mysiga, glada barn jag...Emmah håller med...