måndag 27 oktober 2008

Löjligt blödig

Blödig har jag alltid varit i viss mån. Att gråta till tecknad film, det kan jag utan problem! Och blödigare har jag blivit allt eftersom jag har blivit äldre, fått barn o s v. Så, när jag och T började med "Bröderna Lejonhjärta" som kvällsläsningsbok så var jag inte helt och hållet förvånad över hur svårt det var att läsa de där första kapiteln som avhandlade hur den stackars sömmerskans söner bara dog ifrån henne, en efter en. Visst, jag mindes att det skulle vara sorgligt - men inte fullt lika mycket som det är (eller som jag uppfattade det)! Jag kunde ju knappt få fram orden där jag låg och skulle läsa högt. Hur det nu var, T tyckte inte så mycket om den där boken, så trots att vi kommit in på Nagijala och hur fint det var där o s v så ville hon inte fortsätta med den. OK sa jag - så nu läser vi en annan. Jag anar dock att vi kommer tillbaka till den, vad det lider - då kanske vi kan ta en snabb-resumé av de första kapiteln bara, haha.

Men, nu ikväll så har jag läst "En stjärna vid namn Ajax" för killarna. Den fick vi i ett sådant där "Bok-Happy Meal" från McD i helgen. Och den handlar då om en hund som får en pojke, när han är 7 år. Och hur de där två kamperar genom åren - och en dag så vaknar inte hunden mer. Alltså, jag får baske mig en klump i halsen bara av att skriva det här. Att då läsa den högt för två stycken treåringar. Hmmm. Det var inte helt lätt. Det känns dock som om min blödighet börjar gå för långt när man inte kan läsa en enkel sagobok för sina barn utan att få problem med gråt i halsen. Skärpning nu J! Hursomhelst så var den jättefin och jag bara väntade på att hitta en dedikering från någon av författarna, för den kändes som om den var skriven om någon av deras barn och hans hund. Som en liten sann saga, liksom, men jag hittade ingen. Kanske jag letade för dåligt.

En som jag däremot tyckte var riktigt rolig att läsa var "Tummen tittar på natten" som kom från samma ställe. Den kunde man ju dramatisera lite med olika röster och så - sådant gillar jag - lite miniteater så där, haha! Jag får hålla mig till sådana och så mina favoriter om Mamma Mu och kråkan + Kråkeböckerna. Ingen risk för klumpar i halsen där!

5 kommentarer:

Anonym sa...

*ler* Jag vet, det är samma med en del barnfilmer. Hallå, tecknade figurer med tillgjorda röster?!
Men du är väl en så gullig vän, stort tack för den roliga posten jag fick i dag! :) Den har jag liksom gått och sneglat på men inte kommit mig för att läsa än så den passade jättebra! Tack, vännen, blir alldeles glad ju! Kramar Anna!

Mamma J sa...

Det var så lite så :). Jag tycker om att sprida mina böcker omkring mig. Att låta dem stå och samla damm hemma i hyllan är inget för mig. Därför har vi t ex numera ett "bokbord" på jobbet där vi byter böcker med varandra. Det är så roligt!!

Ango sa...

Blödig är bara förnamnetpå vad man blivit med åren som mamma!
När jag och tjejern var och tittade på HSM3 satt jag med klump i halsen och tårar i ögonen, antingen av lycka eller av sorg TROTS att jag vet exakt vad som ska hända (filmen är ju inte oförutsägbar precis). Sitter ofta i TV-soffan med klump i halsen för att någon är snäll mot någon på TV...eller för att någon är dum ;).
Det verkar dessutom som om det bara blir värre och värre! Snart sitter jag och gråter till Dora eller nåt ;).

Kram
/Ango

Anonym sa...

Ja jag håller med. Jag är också rätt blödig numera. Något som jag har lite jobbigt med det är när barnen sjunger i skolan. Det behöver inte vara mina egna men det blir ännu värre om det är det förståss. Jag tycker de är så söta och kan knappt hejda mig från att storgråta. Lite pinsamt och rätt jobbigt.....

Mamma Mu har varit min favorit under mina barns uppväxt och det är lite trist att ingen vill att jag ska läsa dessa nåt mer. jag har ju liksom olika röster där jag med och tycker att det är riktigt roligt. Passar på att läsa den för min systerdotter om jag är närvarande vid läggdax!

"Texas och kolapapperet" av Per Dunsö är en annan rolig barnbok jag rekommenderar. "Gittan och fårskallarna" och "Gittan och älgbrorsorna" av Pija Lindenbaum har väl ingen missat förstås. Men ifall - så är det också ett tips!

Kul att du skrev om barnböcker och jag kom att tänka på dessa, speciellt Texas och kolapapperet - den måste jag leta på...

Tycker om din blogg jag!! <3

Mamma J sa...

Åh, vad roligt med lite nya tips! Gittan-böckerna gillar jag också, de har vi flera stycken av. De är så sköna för att de skriver på något sätt på barns sätt att tänka.

Men, den där Texas-boken hade jag inte hört om förr. Den skall jag kolla! Äääälskar att köpa böcker till mina ungar!

Och, tack för komplimangen, Eva! :)