lördag 18 oktober 2008

Liten värld

Glömde ju att berätta att när jag nu var i Mariefred och vi satt ner och åt lunch tillsammans så kom vi att prata om min morbror B, han som dog för drygt 5 år sedan. Detta eftersom A:s make J är ett stooort VIK-fan och B ju var aktiv i styrelse o s v under många år. "Men," sa J - "min mamma har ju, när hon pluggade i Umeå bott ihop med hans fru!" Detta var alltså för sådär 25 år sedan snart - och här sitter vi då hemma i hans kök, jag som hans frus arbetskamrat och han som sonen till min ingifta mosters gamla "room-mate". Då är världen rätt liten, inte sant?!

Ett annat exempel på en liten värld var för ett antal år sedan (sisådär 20 skulle jag tippa), när pappa fick en kille på "ungdomsplats" på jobbet i Falun. Han reagerade på hans efternamn och började så smått fråga var hans pappa kom ifrån o s v. Och så nystades det ut att killen var sonson till en man som var kusin med min farfar. Min farfar och killens farfar hade dessutom växt upp tillsammans eftersom min farfarsmor hade dött liksom hans farfarsfar - och syskonen som då blev änka/änkling bildade hushåll tillsammans för att gemensamt ta hand om sina respektive barn. Så min farfar och den här killens farfar hade alltså vuxit upp mer eller mindre som syskon. Långt uppe i Norrbotten! Och här möts alltså deras ättlingar i en gympasal i Falun! En liten värld, inte sant?!

Några egna exempel?

2 kommentarer:

Ango sa...

Jag har också varit med om såna exempel, men bara för att du skrev om det så kan jag inte komma på ett enda... Jag vet ju att jag tänkt "SNacka om liten värld" så många gånger. Jo, just det; en gång (början på -90-talet) när jag och en kompis tågluffade mötte vi 4 andra kompisar, som också tågluffade, i Milano. Vi skulle egentligen inte ens ha stannat där...
När jag bodde i Grekland, i en stad på Atens riviera, skulle jag en kväll (på vintern, så det var inga turister där) upp till en bar och möta en kompis. Går gatan fram och hö plötsligt någon bakom mig ropa "Ango" (jag kallades Angie där). Vänder mig om och ser en kompis från Linköping...som åkt till USA som utbytesstudent...där hon träffade en grekkanadensare och flyttade till Kanada. Han hade släkt i Aten, och nu var de där och hälsade på. Just den här kvällen hade de åkt till Glyfada för att träffa en kompis till honom...och där kom jag! Liten värld!

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Haha, jaaa! Liten värld. Verkligen!