fredag 17 oktober 2008

Tacos

Tacos är verkligen supergott! Men har ni tänkt på en sak: vad gjorde vi när vi var små på fredagar? Hade vi inte fredagsmys då? Jag menar, jag har inget minne av vad vi åt då. För tacos hade ju inte "kommit då" typ... Eller var det bara i vår familj vi var enormt sena? Och vad äter man annars på fredagar?! Haha, tja - kanske de där varma mackorna med ketchup på kanske? Pizza var ett exotiskt inslag i vår kost, kan jag säga. Så, det var inte det. Grillad kyckling inte heller. Det var också ovanligt. Näe, jag minns inte.

Vad har ni i era tacos, förresten? Vi har återkommit till de hårda skalen efter att ha ätit mjuka tortillas en längre tid. Det är ju klart kladdigare att äta de där hårda, men nu har vi kommit fram till att det är mycket godare! Så, killarna som fortfarande föredrar mjuka får dessa och vi andra äter hårda. Mums! Till detta har vi tacokryddad köttfärs, riven ost, finskurna tomater, majs och guacamole gjord på avocado, creme fraiche, vitlök, chilipulver, salt och lite pressad citron. Ibland har vi lite ruccola också, dock hade vi inte det idag.

Det är så himla gott sedan, tycker jag, om det blir lite kvar - att röra ihop köttfärsen med majsen och tomaterna och lite av osten och sedan koka makaroner till så att man gör som en tacopastapytt och tar lite gucka vid sidan om. Supergod matlåda!

Nu borde jag egentligen umgås med man och dotter (killarna ligger i sina sängar) - men det tar emot. De tittar ju på Idol och jag vill faktiskt inte titta på det...

Suck - men vad gör man inte? Ha en bra kväll alla - och må bästa man eller kvinna få vara kvar, eller något. Jag har verkligen inte en aning...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men!! Har du helt missat att matchen Huddinge-Leksand tv-sänds? Borde ju vara en dubbelt spännande match för dig!! =) Eller hur?!?

Ango sa...

Tacos är verkligen fredagsmys, om något.
När jag var liten var det mycket varma mackor och grillad kyckling som gällde. Lite senare kom ju allt "Hawaii" (bara det serverades med ananas kallades det ju Hawaii). Jag har inte så jättemycket minnen heller från när jag var liten. Just mackorna och kycklingen minns jag dock.
När vi äter tacos har vi: isbergssallad, gurka, tomater, paprika ibland, finhackad lök, russin, riven ost, gräddfil, jordnötter, banan, salsasås, majs och tacokryddad nötfärs. Ibland kör vi kycklingfiléer också/istället, men Fajitaskryddning. Tortillasbröd äter vi, men köper oftast nachochips att ha bredvid. Det är nog allt tror jag. Guacamole är det ingen som gillar här...TROR jag. Har aldrig testat eftersom jag inte gillar det själv ;).
Tacos är så suverän mat när man har barn. Alltid finns det något som alla gillar. Perfekt! Hemma hos oss är dessutom tacos "tappa-tänder-mat". 3 fredagar i rad, när vi åt tacos, tappade tjejerna tänder (Paulina 2 fredagar, Simone 1). Nu har Simone en lös tand och vill ha tacos ;).

Kram
/Ango

Anonym sa...

Varma mackor varje fredag var det hemma hos oss i Slätta när jag växte upp.
Men minns även hur otroligt hippt och lyxigt det var att gå och köpa tunnskuren rostbiff och potatissallad - 80-talets festmat numero uno.
Själv lever jag mest på fruktmüsli och naturgodis nu för tiden...

Anonym sa...

Fredagsmys när jag var liten var nog varma mackor. Med skinka och ost. Räkor tror jag med, men det åt nog inte jag...

När det gäller tacos gör vi skrämmande likt er (det går kanske inte att variera så där jättemycket, men det är verkligen som att du skrivit vad VI har i tacosbuffén). Det som är mest skrämmande (nu känns det som skrämmande är fel ord, men men) är att vi också börjat köpa hårda skal efter flera år med mjuka. I alla fall jag och Emma äter hårda skal, de andra kör mjukt, men nallar minsann lite goooda goooda hårda skal också.