söndag 26 oktober 2008

Missförstånd

Alltså, M och L satt i badkaret. Jag hörde deras lek på håll. Och så hör jag plötsligt hur de börjar prata om den där "jäveln" - men slog bort det först, men när de till slut pratade om "mormorjäveln" så kände jag att jag måste gå dit och informera dem om det olämpliga i deras ordval.

De sitter som frågetecken när jag säger att de inte får säga det där ordet - det är ett fuult ord, då blir mamma och pappa ledsna på dem.

Efter en liten sekund så inser jag, att jag nog missförstått och börjar fråga lite om den där "jäveln" - och till slut kommer det fram, genom L:s ord "Ja, jäveln bor i skogen..." Ööööh, jaha - det var alltså det där med J och R och så... Så, egentligen var det ingen som helst jävel inblandad - bara en liten räv... En mormor-räv. Öh, jaha! Inte undra på att de tyckte att jag var verkligt konstig som sa att de inte fick säga det ordet, med tanke på att deras dagisavdelning heter Rävlyan.

3 kommentarer:

Ango sa...

*fnissar* såklart att de såg undrande ut. En sån där typisk barnhistoria där föräldrarna inte fattar nåt ;).

Kram
/Ango

Anonym sa...

*haha* Sådär sa våra med så det lät som den där jäveln. Mormor var här då och blev hemskt ställd innan hon förstod vad de verkligen sa! :)

Anonym sa...

Hmmm. 3-åringen satt just och körde en leksaksbil (instrumentbräda med ratt och diverse spakar/knappar, typ). Varvat med "brum brum...öööörn öööörn" kom oxå ett "Va faan" med jämna intervall.
Jag:
- Så där får du inte säga, vem är det som säger så??
O, helt frågande:
- Det gör DU när du kör bilen...

Eeeeh. Små grytor i baksätet har oxå öron.