torsdag 4 december 2008

Julkalendern

Har inte sett överdrivet mycket av årets julkalender, men det lilla jag sett har ändå givit mig en rätt stark känsla av att den inte kommer att gå till historien som en av de bättre.

Min favorit alla kategorier är "Trolltider". Visst var den bra?! Jag fick den i julklapp på DVD för några år sedan, och mina barn älskar den också! En annan som jag minns att jag tyckte mycket om var Stjärnhuset med Johannes Brost och Sif Ruud. Jag tror det var iochmed den som mitt intresse väcktes för det här med stjärnbilderna (som jag skrivit om tidigare). Jag tänker fortfarande ofta tillbaka på berättelserna de gjorde runt stjärnbilderna. Jag har sökt lite grann efter den julkalendern på DVD också, skulle vara kul att köpa till T eftersom hon och jag brukar titta på stjärnor tillsammans - liggande på rygg i snön (hallå - snöön, kom tillbaka!!). Små små människor liggande ovanpå det yttersta skalet av jordskorpan med bara himmel och stjärnor och ett evigt öppet mörker ovanför oss.

Om någon av er lyckas hitta "Stjärnhuset" på DVD någonstans, tipsa gärna mig!

Vilken julkalender tycker du var bäst? Klicka här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aaah, Trolltider! Det måste väl vara den som alla minns bäst och gillade mest?! Gick inte den ett senare år också? Årets julkalender verkar hel beige liksom. Kram!

Mamma J sa...

Jo, den gick en omgång till. Först en gång när vi var 8 och sedan när syster L var 4. Då köpte jag "soundtracket" på LP åt henne, kommer jag ihåg...

Ango sa...

Av någon konstig anledning är det Teskedsgumman jag minns som roligast. Jag blir så konfunderad över det. Det måste gått senare som barnprogram eller något också. Det gick som julkalender innan jag föddes, men i repris 1976, då var jag alltså knappt 5 år. Ändå minns jag det så tydligt.
Stjärnhuset vet jag att jag ogillade, men jag minns inte så jättemycket av det idag.
Albert och Herbert gillade jag också. Och så Sune, men då var jag ju lite äldre och Bert och Sune funkar alltid för mig ;).

Finns inte Stjärnhuset på DVD? Jag trodde de hade gett ut alla på DVD.

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Nej, jag mailade faktiskt Pan Vision igår kväll och har redan fått svar att den inte finns ännu och att det tyvärr inte finns några planer på att ge ut den just nu. Men, kanske att den kommer till nästa jul. Så, det är bara att vänta... Och hålla tummarna.