lördag 27 december 2008

Titta när man vill

Under sådana här helger som den vi just har varit med om, så sänds en rad program på TV som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att sysselsätta mig med att titta på.

Men, av olika anledningar så väljer man bort att försöka pricka allt - ibland är ljudnivån runt omkring av den arten att man inser att man ändå bara hör delar av det man tänkt höra. Ibland är det helt enkelt så att det krockar med något annat man siktat in sig på. Ibland så krockar det med någon aktivitet såsom familjemiddag, läggning av barn, sällskapsspel eller liknande.

Då är det helt enkelt toppen detta SVT Play och även TV4 Anytime. SVT Play har vi ju tillgång till, allihop - vilket jag vet att jag har skrivit om tidigare också, som ett påfund som verkligen gör att jag upplever att SVT är till för oss tittare - att det är VI som betalar och därför är programmen MINA när det passar mig. Helt enkelt PERFEKT!

När det gäller TV4 Anytime betalar jag genom autogiro 49:- i månaden, mindre än en lunch alltså och faktiskt inga pengar som jag hinner sakna. Däremot så ger det mig (och resten av familjen) möjlighet att titta på många av TV4:s program när det passar oss. Framför allt har det väl varit aktuellt när det gäller sådana saker som resultatshowerna i "Let´s Dance", "Idol" och "Stjärnor på is" - eftersom T brukar få vara uppe och titta på själva programmet - men sista omgången blir för sen för henne, så då brukar hon få titta på datorn dagen efter. Men, även i det här fallet när vi satt och såg på "På spåret" igår (medan mamma och T tittade på "Körslaget") och sedan satte oss och spelade TP (syster J med sambo, D och jag - jag och syrran vann!!), så var det trots allt med en viss beräkning att jag faktiskt kan titta på "Körslaget" på datorn istället. Om jag vill. Och, det tror jag faktiskt att jag vill.

På detta sätt så blir inte TV:n kung över min tid, utan det blir jag som styr när jag vill titta - om jag vill. Dessutom kan jag pausa när det passar mig - om jag blir kissnödig, godissugen eller något barn ropar till exempel. Och jag slipper dessutom alla jobbiga reklampauser som det annars ju finns en hel massa av på TV4. Bara DET är ju faktiskt värt de där 49 kronorna!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen det där om att program man vill se krockar med någon form av aktivitet... Tyvärr har jag varken TV4 anytime eller SVT play -kanske skulle vara något att ha?

Mamma J sa...

SVT Play behöver du inte köpa på något sätt.

Du går bara in på SVT:s hemsida och söker rätt på det program du söker - jag har just suttit och tittat på "Stjärnorna på Slottet". Det är liksom deras hantering som kallas för SVT Play och som är öppen för alla.

TV4 Anytime köper man via TV4:s hemsida.

Ango sa...

Vi har bredbands-TV genom Telia och då har man alla de här funktionerna (även Canal + "anytime" och Discovery) så man kan kolla urgamla program när man vill. På Tv4 är det kul att kunna köra igång typ Parlamentet eller liknande när man känner sig allmänt seg och bara vill ligga och soffan och käka praliner.

Kram
/Ango